Membina dapur pada ruang kecil



Ruang kecil jangan anda jadikan batasan dalam membina dapur. Walaupun space tidak terlalu luas, anda tetap dapat membina sebuah ruang dapur idaman. Asalkan anda menggunakan space dengan cekap dan berkesan, jangan lupa space untuk aktiviti perlu mendapat perhatian.


Space kecil bukannya tidak boleh dibuat menjadi sebuah ruang dapur. Justeru banyak dapur moden yang hanya memerlukan space sedikit. Jika anda tidak percaya, anda boleh cuba melayari foto-foto dapur moden - tidak sedikit yang ukurannya kecil. Bahkan dapur dengan saiz kecil kadang-kadang kelihatan lebih menarik.

Perabot yang tepat

Yang terpenting dalam merekabentuk atau mendekor dapur kecil adalah pemilihan barang-barang yang tepat. Barang-barang tersebut mulai dari perabot, perabot (almari, meja, dan kerusi), dan pelbagai peralatan lain yang akan anda perlukan di dapur.


Saiz di sini yang menjadi consent utama. Anda perlu memilih peralatan yang tidak memakan space terlalu banyak. Sementara untuk perabot dapur, jangan membeli terlalu banyak, tetapi belilah yang diperlukan sahaja.

Kesalahan dalam menghiasi interior dapur kecil

Kesalahan yang sering terjadi baik dalam menghiasi interior dapur kecil maupun membina dapur kecil adalah membuat ruang menjadi kelihatan sempit. Ruang dapur boleh kelihatan sempit jika space aktiviti terlalu sedikit. Kerana banyak space yang digunakan untuk hal remeh.

Pemilihan warna (kitchen colour)

Pemilihan warna dari ruang dapur juga memegang peranan penting. Anda disyorkan memilih warna neutral dan warna yang bercahaya, jangan menggunakan warna gelap. Di mana warna gelap itu boleh menjadikan ruang dapur menjadi terasa lebih kecil. Selain itu warna gelap pada dapur sangat tidak sesuai, kerana akan menyebabkan kesan tidak selesa.


Dalam pemilihan warna ada satu tips lagi yang harus selalu anda ingat. Anda sebaiknya jangan menggunakan warna yang sifatnya terlalu bercahaya atau terlalu terang. Sebab aksen pada warna bilik nanti akan kelihatan terlalu over.

Small kitchen

Merekabentuk sebuah small kitchen ini juga termasuk di dalamnya aktiviti untuk memberikan hiasan pada dapur. Sebab dapur yang kosong melompong tanpa mendapatkan hiasan apapun akan kelihatan membosankan. Dapur akan menjadi terasa kurang lengkap.

Jangan bimbang. Sekarang ini banyak penjual yang menjual perhiasan khusus untuk dapur. Bahkan juga ada jam yang desainnya sangat unik, dan diperuntukkan untuk ruang dapur. Juga banyak hiasan unik lain - namun jangan terlalu banyak meletakkan perhiasan, seperlunya saja.

Contoh hiasan dapur

Dapur yang kecil boleh anda masukkan hiasan di bawah ini. Contohnya yakni pot gelas, jam dinding, botol, gambar berbingkai. Untuk gambar berbingkai ini sebaiknya pilih yang gambarnya selaras dengan tema dapur. Jangan gunakan gambar yang tidak sesuai dengan tema kitchen.

Penempatan dari hiasan dapur juga perlu tepat. Anda tentunya dapat mengira-ngira sendiri di mana tempat yang tepat untuk meletakkan hiasan tersebut. Kerana kedudukan ruang dapur antara satu dapur dengan dapur lain tentu berbeza-beza.

Lampu gantung dapur

Untuk dapur saiz medium, anda mungkin akan memerlukan lampu gantung. Lampu gantung sendiri mempunyai banyak variasi dan ragam saiz. Anda sesuaikan saiz lampu gantung dengan saiz yang tepat untuk dapur anda. Lampu gantung ini biasanya akan diletakkan pada atas meja makan.

Jika anda ingin sesuatu yang berbeza, maka anda boleh memohon open kitchen. Open kitchen atau reka bentuk dapur terbuka ini sedang cukup naik daun sekarang. Anda boleh melihat banyak sekali pemilik rumah yang menggunakan konsep open kitchen. Open kitchen sangat sesuai jika anda mempunyai space terhad untuk dapur.


Membina dapur pada ruang kecil | Risnaku | 5