Pemilihan cat untuk bilik tidur yang Terbaik



Warna cat pada bilik tidur boleh mempengaruhi suasana bilik tidur. Bergantung tujuan dari bilik tidur, apakah dibuat untuk anak-anak atau untuk orang dewasa. Berbeza pengguna, maka akan berbeza pula warna cat yang tepat untuk dipilih.

Memang kadang-kadang pemilihan warna cat bilik tidur ini menjadi sesuatu yang sukar untuk dilakukan. Anda bingung hendak memilih warna cat apa. Anda juga tidak mengetahui manakah warna cat yang tepat sehingga interior bilik tidur akan membuat anda relaks.

Tujuan anda tentu ingin membuat interior bilik tidur menjadi kelihatan lebih baik. Pada sisi yang lain, anda juga mempunyai keinginan membuat interior bilik tidur lebih santai dan rileks. Kerana memang anda ingin bilik tidur sebagai tempat rehat yang selesa.

Warna sebagai komunikasi non verbal

Sesungguhnya warna itu juga termasuk komunikasi non verbal. Di mana warna cat bilik tidur akan memberi kesan kepada emosi dan suasana hati pengguna bilik tersebut. Oleh kerana itu, tak ada salahnya apabila anda meluangkan masa lebih berkaitan hal ini.


Jangan sampai anda menyesal belakangan. Kerana jika anda sudah membuat keputusan menggunakan warna cat tertentu kemudian anda ingin menggantikannya di pertengahan jalan, itu akan menyusahkan. Malahan masa anda akan terbuang percuma kerananya.

Warna cat yang santai

Anda sebaiknya memutuskan untuk menggunakan warna cat yang boleh membuat interior dalaman menjadi terasa lebih santai. Ingatlah bahawa bilik tidur bukan tempat anda untuk bekerja. Tidak sedikit pereka dalaman profesional yang berusaha mempelajari warna cat terbaik sehingga psikologi manusia juga ikut terpengaruh, dalam hal ini pengguna bilik tidur.

Pemilihan warna cat ternyata juga boleh menjejaskan keluasan bilik. Di mana bilik yang sebelumnya sempit, menjadi kelihatan lebih luas. Ada helah tersendiri yang boleh anda gunakan untuk memanfaatkan ini.

Supaya ruang dalaman bilik tidur kelihatan lebih luas, anda perlu menggunakan warna cat yang bersifat terang. Jangan memilih warna cat yang gelap. Contohnya untuk warna cat terang adalah krim, putih, dan sebagainya.

Warna hijau terang

Hijau terang merupakan salah satu alternatif warna yang boleh anda gunakan. Dengan warna hijau terang, interior bilik akan kelihatan berbeza. Tidak banyak orang yang memilih warna hijau terang, kerana itu anda akan kelihatan kreatif.


Keunggulan dari menggunakan warna hijau terang adalah tenaga positif yang lebih di interior bilik. Di mana warna hijau terang ini identik dengan warna yang bersifat segar, contohnya warna rumput, mencerminkan kehidupan, kesuburan, dan musim semi.

Anda boleh mengatakan apabila warna hijau terang merupakan warna yang boleh menjadikan anda merasa rileks dan santai. Anda boleh melihat contoh reka bentuk bilik yang menggunakan warna hijau terang pada artikel hartanah ini.


Warna kuning terang

Cahaya matahari mempunyai warna kuning terang. Seperti yang anda tahu bahawa matahari adalah sumber kehidupan. Dengan menggunakan warna kuning terang, maka akan terlihat kehidupan yang lebih nyata dalam bilik tidur anda. Walaupun mungkin warna ini lebih sesuai digunakan untuk bilik kanak-kanak, kerana warnanya sedikit terlalu cerah.

Warna peach

Peach merupakan warna yang sesuai untuk bilik tidur orang dewasa. Kerana berbeza dengan warna kuning terang, warna peach lebih terkesan rileks dan tidak terlalu cerah. Sehingga warna ini akan sangat sesuai untuk anda berehat. Walaupun saat itu cahaya matahari yang masuk ke dalam bilik cukup menerangi interior bilik anda.


Pemilihan cat untuk bilik tidur yang Terbaik | Risnaku | 5