Reka bentuk rumah terkini Modern jaman sekarang



Reka bentuk rumah sentiasa berkembang. Pada tahun ini, ada pelbagai model reka bentuk rumah moden. Tentunya jika anda memang tidak ingin ketinggalan jaman, maka anda boleh mengubah suai rumah anda.

Model moden yang banyak digunakan sekarang ini adalah model terbuka. Umumnya rumah-rumah yang menggunakan konsep ini adalah rumah mewah. Anda boleh merasakan suasana alam menyatu pada rumah tersebut.


Reka bentuk rumah terbuka seperti ini memang sudah menjadi kegemaran. Banyak orang yang menyukai model ini, bahkan masyarakat luar negara sekalipun. Anda boleh melihat pelbagai ciri-ciri dan seni yang diterapkan pada model rumah moden ini.

Reka bentuk rumah Eropah

Jika anda kebingungan dalam mencari inspirasi, maka anda boleh melihat model rumah Eropah dan model rumah Barat. Umumnya model rumah terbaru berasal dari negara tersebut. Kemudian barulah model tersebut masuk ke negara Asia, termasuk negara Malaysia dan Singapore.


Reka bentuk rumah ini memang sudah dibuat rancangan khusus yang sesuai diterapkan pada berbagai macam ruang. Baik itu ruang tamu, tempat tidur, dapur, hingga ruang keluarga sekalipun. Type rumah terbuka dan moden ini seringkali digunakan pada villa yang mewah.

Ruang tamu terbuka

Jika sekarang anda sedang merekabentuk ruang tamu. Maka tidak ada salahnya anda mencuba reka bentuk ruang tamu terbuka, open living room style. Model ini sangat sesuai jika anda merasa ruang tamu anda sudah nampak terlalu tua dan ketinggalan zaman, dan anda ingin merenovasinya.

Tentunya kerana menggunakan model terbuka, maka anda tidak akan menggunakan sekatan antara ruang tamu dengan ruang yang lain. Anda boleh melihat pelbagai contoh hiasan ruang tamu model terbuka. Termasuk pemilihan perabot yang tepat untuk mengisi kekosongan ruang.


Kelebihan dari ruang tamu terbuka adalah model ini membolehkan ruang tamu menjadi kelihatan lebih luas. Walaupun sesungguhnya ruang tamu tersebut tidak mempunyai luas yang sangat besar. Ini tentunya merupakan perkara yang sangat positif, yang juga menjadi ciri khas dari model ruang terbuka. Anda akan merasakan hal yang sama untuk ruang yang lain juga.

Kembali bercakap mengenai ruang tamu terbuka. Perabot yang anda gunakan boleh ditempatkan pada lokasi yang strategik. Jangan sampai perabot menghalang ruang untuk aktiviti dan berjalan.

Penerangan juga perlu anda perhatikan. Walaupun anda menggunakan model ruang tamu terbuka, tetapi jangan sampai penerangan kurang. Anda akan memerlukan lampu, khususnya ketika malam hari tiba, di mana sinar matahari sudah tidak masuk lagi ke dalam ruang tamu.

Warna pastel

Warna yang sesuai untuk perabot ruang tamu terbuka adalah warna pastel. Warna pastel ini dapat memberi kesan mengagumkan pada interior ruang tamu. Jangan lupa menyesuaikan warna karpet dan perabot anda juga dengan warna perabot. Yang terpenting adalah gabungan warna tersebut tetap membuat anda nyaman ketika memandangnya.

Ruang dapur terbuka

Open kitchen sesungguhnya bukan konsep yang baru. Sudah banyak model rumah di luar negeri yang menggunakan konsep open kitchen ini. Kelebihannya kurang lebih hampir sama dengan ruang tamu terbuka.

Namun jika anda melihat konsep open kitchen, anda akan merasakan suasana moden yang lebih. Jangan lupa menggunakan material yang tepat. Salah satu contoh material yang bagus untuk konsep open kitchen adalah kayu. Di mana warna dari kayu akan kelihatan natural - jadi dapur anda pun akan kelihatan natural dan go green.


Reka bentuk rumah terkini Modern jaman sekarang | Risnaku | 5