Best Deko bilik tidur



Tempat rehat memerlukan sesuatu yang terbaik. Anda tentu tidak ingin berehat di tempat yang tidak selesa. Kerana itu, untuk menghargai kerja keras anda seharian dan melepas lelah, tidak ada salahnya mencuba menghiasi bilik tidur dengan sebaik mungkin.

Deko bilik tidur


Jika anda mempunyai anak perempuan, maka anda perlu memikirkan apabila nantinya mereka beranjak besar. Anda sebagai orang tua memang mempunyai kewajiban dalam mengajar anak supaya boleh berdikari. Salah satu cara mudah yang boleh dimulakan dilakukan dari sekarang adalah membiarkan anak tidur sendiri.


Oleh kerana itu, anda perlu menghiasi bilik tidur kanak-kanak. Tetapi kerana anak anda adalah anak perempuan. Maka anda juga harus menyesuaikan tema dekorasi yang tepat, kerana tema hiasan akan berbeza antara bilik anak perempuan dengan bilik anak lelaki.

Anda juga harus ingat bahawa bilik tidur ini merupakan sebuah ruang peribadi. Karena itu konsep minimalis boleh anda gunakan. Di mana konsep minimalis ini dapat mewujudkan sebuah hiasan ruang bilik tidur yang terasa nyaman, juga tenang.

Anda perlu membuat hiasan bilik yang selesa dan rapi. Dengan begitu sang pemilik bilik pun akan senang menghabiskan masa dalam bilik tidur. Begitu pula waktu rehat, akan menjadi lebih menyenangkan, berbanding seseorang perlu berehat di bilik tidur dengan hiasan yang buruk.


Salah satu ciri hiasan yang buruk adalah bilik tidur menjadi kelihatan sempit. Walaupun sesungguhnya luas bilik tidur tersebut cukup spacious. Itu merupakan salah satu kesalahan yang sering terjadi dalam menghiasi, anda harus berhati-hati, jangan sampai pelaburan anda menjadi sia-sia kerana kesalahan yang sama berulang kembali.

Jika anda mempunyai dekorasi bilik tidur selesa, maka ketika berehat anda pun akan merasa relaks dan tenang. Paling tidak anda akan betah di bilik tidur. Begitu pula dengan ahli keluarga anda, terutama anak-anak yang biasanya cukup cerewet.

Apabila luas ruang bilik tidur anda cukup besar, maka itu tidak menjadi masalah besar. Di mana anda boleh meletakkan barang-barang dengan cukup leluasa. Kerana memang sudah sedia banyak space.

Tetapi akan berbeda halnya jika luas bilik tidur anda sempit. Maka anda harus berhati-hati dalam memilih perabot atau perabot yang hendak digunakan di interior bilik tidur tersebut. Jangan sampai bilik tidur anda menjadi terasa sesak, kerana itu gunakan konsep minimalis.


Konsep minimalis memang merupakan idea asas yang sesuai digunakan dalam menghiasi bilik tidur kecil. Tetapi anda tidak perlu bimbang, kerana sesungguhnya menghiasi bilik tidur kecil itu lebih mudah berbanding menghiasi bilik tidur besar. Ada kekurangan dan kelebihan masing-masing.

Salah satu keuntungan yang akan anda dapatkan dari mempunyai bilik tidur kecil adalah kemudahan dalam membersihkan bilik. Kerana memang space tidak terlalu besar, maka space yang perlu dibersihkan pun lebih sedikit. Tetapi anda harus ingat jangan meletakkan perabot terlalu banyak, kerana akan mengganggu aktiviti membersihkan nantinya, anda akan kesulitan membersihkan kerana terhalang banyak perabot.

Pemilihan perabot yang tepat dapat mengatasi perkara tersebut. Di mana banyak perabot jaman sekarang yang juga multifungsi. Contohnya adalah katil, tilam yang juga mempunyai fungsi menjadi peti penyimpan.

Anda boleh menggunakan contoh perabot atau perabot seperti itu. Sekarang anda boleh dengan mudah mencari perabot seperti itu dengan model yang moden dan futuristik, tetapi tidak kelihatan terlalu berlebihan. Jadi hiasan bilik tidur anda tidak akan terganggu dan tetap kelihatan perfect.


Best Deko bilik tidur | Risnaku | 5