Contoh model bilik mandi mudah minimalis saiz kecil



Salah satu bilik wajib adalah bilik mandi, ini merupakan sebuah ruang yang selalu ada dalam setiap rumah, bahkan beberapa rumah ada yang membina bilik mandi lebih dari satu. Beberapa ada yang menggabungkan dengan tandas, beberapa lagi ada yang memisahkannya, namun rata-rata bilik mandi dibina menjadi satu dengan tandas untuk menjimatkan space rumah. Mengapa bilik mandi itu penting? Alasannya yakni kerana bilik mandi itu mempunyai fungsi cukup penting bagi keluarga yang tinggal di rumah tersebut. Namun walaupun mempunyai fungsi untuk tempat membersihkan diri, bukan berarti membuat bilik tersebut boleh direkabentuk sembarangan. Hal ini khususnya untuk anda yang menggunakan bilik mandi minimalis dan sederhana, yang berukuran kecil.

Pengudaraan bilik mandi

Keterbatasan bilik mandi

Sebuah bilik mandi kecil mempunyai masalah keterbatasan pada luas bilik, dan tentu saja akan membuat anda mengalami kesukaran untuk melakukan penataan interior, begitu pula dengan penataan eksteriornya. Salah-salah, reka bentuk bilik mandi anda akan menjadi buruk. Bagi anda yang mempunyai sebuah ruang bilik mandi mudah minimalis bersaiz kecil, namun anda bingung mengenai penataan reka bentuk dalamannya. Bingung bagaimana mencipta bilik mandi dengan interior yang bersih dan membuat anda selesa, jangan bimbang, anda boleh cuba mencari inspirasi melalui beberapa contoh model bilik mandi minimalis. Kami akan berkongsi beberapa contoh terbaik, bilik mandi dengan konsep minimalis dan sederhana.

Interior bilik mandi kecil

Walaupun ruang bilik mandi itu lekat dengan konsep minimalis, tetapi anda boleh cuba memberikan sentuhan moden, dengan begitu interior bilik mandi anda pun akan nampak lebih elegan. Anda boleh cuba menambah kembar, tandas, atau mandi, dengan serta bilik mandi pun akan kelihatan lebih moden berbanding sebelumnya. Namun tentu hal tersebut wajib anda sesuaikan dengan luas atau saiz dari bilik mandi di rumah anda, jangan sembarangan. Alasannya apabila anda menukar susunan dalaman atau menambah perabot di bilik mandi padahal luas ruang bilik mandi sudah terlalu sempit, maka anda pun tak akan merasa selesa semasa menggunakan bilik mandi tersebut, padahal keselesaan adalah nombor satu, tidak boleh dipandang ringan.

Dekor mini bathroom

Hal penting berkaitan dekor bilik mandi

Masih terdapat hal penting lain yang tidak boleh anda lupakan juga. Hal penting tersebut tidak lain adalah peredaran udara, anda seboleh mungkin wajib memberikan pengudaraan udara, dengan begitu terdapat udara yang masuk ke ruang bilik mandi. Ini berguna agar ruang bilik mandi tidak tersumbat, juga tidak lembab, apalagi bilik mandi adalah menggunakan konsep minimalis, yang notabene tidak mempunyai luas terlalu besar. Kerana itu, menjadi lebih penting untuk memberi perhatian kepada pengudaraan udara dan pengaturan cahaya yang masuk. Cahaya harus boleh masuk ke ruang bilik mandi saat pagi, dan petang hari. Pada dasarnya bekalan udara dan cahaya dalam bilik mandi harus dipenuhi.

Bilik mandi minimalis

Luaran bilik mandi

Sekarang bercakap tentang luaran dari bilik mandi. Anda sebaiknya memakai cat dinding dengan warna cerah, jangan memilih yang warna gelap. Dengan begitu, anda akan dapat mewujudkan kesan segar atau fresh pada ruang bilik mandi. Sebab apabila anda menggunakan warna gelap sebagai cat bilik mandi, justru akan menjadikan ruang bilik mandi yang memang bersaiz kecil menjadi kelihatan lebih kecil lagi, walaupun hanya perspektif anda. Hal tersebut tentu akan mengganggu keselesaan anda. Di mana semua orang, termasuk anda, sudah pasti lebih senang menggunakan bilik mandi yang lebih luas.


Contoh model bilik mandi mudah minimalis saiz kecil | Risnaku | 5