Hiasan rumah kreatif dan murah



Rumah yang selesa akan membuat anda betah tinggal di dalamnya. Keluarga pun akan senang jika anda mempunyai rumah seperti itu. Sesungguhnya semua orang boleh membuat rumah yang selesa.

Yang mempengaruhi adalah hiasan rumah. Anda boleh menggunakan contoh hiasan sederhana. Itu kerana sekarang zaman sudah moden.

IKEA rumah

Kami akan memberikan beberapa contoh. Contoh tersebut boleh anda gunakan untuk mencari inspirasi. Memang dalam menghiasi rumah itu memerlukan pertimbangan yang cukup.

Anda juga harus mempertimbangkan anggaran. Jika anggaran semakin banyak, maka anda tidak perlu bimbang. Yang bermasalah adalah jika anggaran untuk hiasan rumah jumlahnya pas, tidak terlalu banyak, maka anda harus berhemat.

Hiasan rumah kreatif

Hiasan yang dipilih harus yang tepat. Jangan memilih hiasan yang tak terlihat, anda perlu memberi perhatian kepada point of interest. Tetapi begitu pula, jangan memilih hiasan bersaiz terlalu besar, kerana akan menjadikan rumah kelihatan terlalu sempit.

Anda boleh melaksanakan idea yang sudah ada. Atau jika anda ingin membuat hiasan yang kelihatan berbeza, maka anda boleh mengubah suai. Tak hanya terbatas pada pilihan hiasan minimalis saja, anda juga boleh menggunakan konsep hiasan mewah.

Hiasan rumah flat

Pemilihan tema rumah

Antara reka bentuk luaran dan dalaman mempunyai kaitan satu dengan yang lain. Kerana kedua-dua elemen tersebut akan menentukan tema rumah anda secara keseluruhan. Jika reka bentuk luaran dan dalaman rumah tidak selari, maka akan terlihat aneh.

Supaya anda boleh dengan lebih mudah menentukan ingin menggunakan item apa. Maka tema itu sangat penting. Yang pertama kali harus anda tentukan memang adalah tema rumah.

Kecuali anda tidak mempunyai tema khusus, maka itu tidak menjadi masalah. Anda hanya menerapkan tema minimalis. Sebab tema minimalis sesuai dengan rata-rata tempat tinggal jaman sekarang.

Gambar hiasan rumah teres

Contoh konsep lain, selain tema atau konsep rumah mewah dan minimalis adalah moden alami. Jika itu konsep yang anda pilih. Anda boleh menggunakan warna cat dinding dengan warna hijau cerah, biru laut, atau warna coklat, warna-warna tersebut memperlihatkan warna yang mencerminkan tema moden alami.

Masih dalam tema moden alami. Untuk tema ini, sebagai contoh, anda boleh menggunakan hiasan seperti pasu. Jangan lupa isi pasu tersebut dengan bunga, boleh bunga kering atau bunga hidup.

Jika memang anda tidak ingin direpotkan perlu menyiram bunga setiap hari, maka bunga kering atau bunga palsu boleh menjadi pilihan. Selain pasu, anda juga boleh menggunakan periuk. Juga, pilihan alternatif selain bunga adalah kaktus hiasan.

Kaktus hiasan dapat membantu anda dalam mendapatkan hiasan yang go green. Kesan moden juga boleh diperolehi dari pemilihan bentuk pasu. Jadi jika kedua-dua gabungan tersebut bergabung, maka tema moden hijau akan semakin terasa.

Sekarang anda sudah menghiasi meja atau lantai dengan pasu. Jangan lupa anda juga sebaiknya menghiasi dinding. Memang dinding dalaman interior jangan diberikan hiasan terlalu penuh, untuk mengelakkan kesan sesak.

Anda boleh menggunakan lukisan. Lukisan tersebut boleh anda gantung di dinding. Kerana tema yang dipilih sebelum ini adalah tema moden hijau, maka anda boleh memilih lukisan bergambar pemandangan alam, kerana lukisan tersebut yang sesuai dengan temanya.

Jika masih mempunyai anggaran berlebih. Anda juga boleh mencipta hiasan yang menarik. Anda boleh membuat air terjun mini, di mana air akan mengalir di kaca. Memang ini memerlukan rawatan, harganya juga tidak murah, tetapi kesan terhadap hiasan rumah atau ruang akan benar-benar menakjubkan.


Hiasan rumah kreatif dan murah | Risnaku | 5