Model gabungan warna cat rumah bagus



Miva-rate.blogspot.com - Warna cat rumah, mungkin dari pembaca semua sudah mengetahuinya apabila sebuah rumah itu wajib menggunakan warna cat tepat. Memang kelihatan remeh, namun warna cat itu justru sesungguhnya benar-benar penting, kerana warna cat akan mempengaruhi baik dalaman mahupun luaran dalaman. Untuk itu, anda boleh cuba gabungan atau kombinasi dari warna cat rumah, di mana kombinasinya harus dipilih yang nampak bagus. Dengan begitu, rumah anda pun akan nampak lebih menarik. Namun memang seringkali dalam mengaplikasikan warna cat, banyak pemilik rumah yang bingung dalam menentukan warna cat manakah yang memang sesuai digunakan atau diaplikasikan pada rumah minimalis yang anda miliki.

Warna cat rumah

Walaupun memang kesulitan itu masih dapat anda atasi apabila anda mahu fokus dalam mengetahui jenis warna cat untuk rumah yang bagus itu apa saja, maka semua itu akan dapat terwujud dengan mudah. Menggabungkan dua warna maupun lebih untuk cat rumah, amalan itu gampang-gampang susah. Pemilik rumah kadang-kadang terlalu memaksakan memilih kombinasi warna cat itu. Kesan dari melakukan itu iaitu hasil akhir yang diperoleh pun tak sesuai yang diharapkan, dan pada akhirnya akan berakhir kekecewaan. Selera memang memegang peranan besar, namun anda tidak boleh lupa sisi keharmonian juga. Ada baiknya apabila anda memilih kombinasi dari warna cat rumah, yang dapat membuat baik itu luaran mahupun dalaman rumah anda kelihatan lebih harmoni.

Warna cat gabungan luaran rumah

Pada kesempatan artikel sekarang ini, kami akan cuba memberikan maklumat berkaitan memilih kombinasi dari warna cat untuk rumah minimalis yang paling tepat. Walaupun memang teorinya relatif. Tentunya apabila anda memahami dasar dari menggabungkan atau menggabungkan 2 warna, mahupun lebih, maka anda akan mendapatkan kemudahan untuk menentukan kombinasi dari warna cat yang memang paling sesuai untuk diaplikasikan bagi rumah anda. Sekarang mari langsung saja membahas ke detailnya, butirannya akan kami cuba jelaskan dengan menggunakan color wheel yang kami share di artikel sekarang ini.

Kombinasi cat interior rumah

Color wheel - Untuk membantu pemilihan warna cat rumah

Warna cat rumah, kombinasi, harus sesuai dengan warna bersebelahan, boleh anda lihat pada color wheel yang tersedia. Setelah anda melihat warna yang terpampang pada color wheel, anda dapat melihat bahawa semua warna itu saling bersebelahan berdasar pada persamaan warna satu dengan warna yang lain. Kaedah ini benar-benar cocok bagi anda yang memang mempunyai keinginan dalam mengaplikasikan warna cat agar kelihatan lebih harmoni atau seimbang. Jadi tidak sembarangan dalam memilih kombinasi warna cat rumah, atau hasilnya akan kelihatan berantakan dan tidak cantik. Sebagai contoh yakni untuk warna dasar kuning, yellow, pilihan warna yang paling sesuai untuk anda pilih sebagai kombinasi adalah warna orange yellow dan yellow green. Warna itulah yang akan terlihat serasi dengan warna kuning (Yellow).

Color wheel

Apabila anda mahu supaya rumah anda nampak berbeza dan lebih baik berbanding reka bentuk rumah minimalis umumnya, maka anda boleh cuba menggabungkan berdasar pada warna cat rumah bersebelahan. Namun apabila anda mahu menggunakan kaedah ini untuk rumah kesayangan anda, maka perhatikan juga model kediaman anda dengan keseluruhan. Sebab boleh menjadikan rumah anda menjadi terlihat aneh jika pemilihan kombinasi warnanya salah. Gabungan warna yang berikutnya yakni pemilihan warna yang disesuaikan berdasar garis dengan bentuk 90 darjah. Kombinasi warna ini hanya boleh dibilang tak terlihat terlalu harmonis namun tak boleh dibilang terlalu kontras juga, layak dijadikan alternatif pilihan.


Model gabungan warna cat rumah bagus | Risnaku | 5