Reka bentuk rumah kayu sederhana minimalis dan moden



Miva-rate.blogspot.com - Rumah zaman dahulu, mungkin itulah gambaran yang muncul jika bercakap tentang rumah kayu minimalis. Gambaran tersebut muncul kerana anggapan reka bentuk yang digunakan sudah kuno dan ketinggalan zaman. Walaupun anda tahu, sekarang ini rumah kayu sesungguhnya telah menjadi kategori rumah mewah, bukan lagi rumah biasa. Hal itu tak terlepas dari yang namanya perkembangan pada perniagaan hartanah sekarang ini. Sudah tentu reka bentuk rumah kayu minimalis masuk di dalam kategori mewah, walaupun mempunyai nilai seni tinggi di dalamnya. Mari baca penjelasannya.

Contoh rumah kayu

Rumah kayu minimalis dan sederhana

Namun perlu diketahui oleh anda, jika rumah kayu sederhana minimalis masih popular hingga sekarang. Khususnya bagi sebuah rumah yang memang sengaja direka untuk disewa lagi, contohnya untuk losmen, villa, maupun jenis penginapan yang lain yang terdapat di lokasi daerah-daerah pelancongan. Contohnya di kawasan pantai dan pergunungan. Juga pada negara-negara maju, anda boleh menjumpai banyak model rumah kayu yang mengedepankan sisi minimalis atau kesederhanaan.

Rumah kayu Malaysia

Model rumah kayu sederhana

Ada macam-macam model dari rumah kayu, boleh disesuaikan mengikut selera. Beberapa di antaranya iaitu reka bentuk rumah kayu minimalis, rumah kayu sederhana, hingga rumah kayu mewah pun juga ada. Sekarang hanya bagaimana anda hendak menyesuaikan mengikut bajet dan keperluan yang anda miliki. Bagi anda seseorang dengan anggaran terbatas, maka model rumah kayu sederhana minimalis boleh dijadikan pilihan tepat. Walaupun terbilang mudah dan minimalis, anda tak perlu bimbang. Model yang sederhana itu boleh anda ubah menjadi model mewah apabila anda berjaya menghiasi bahagian dalaman dan luaran rumah kayu tersebut dengan betul. Dalam usaha merealisasikan perkara itu, diperlukan seseorang yang memang profesional dalam bidang ini, yakni seorang pereka rumah.

Rumah kayu minimalis

Contoh gambar rumah kayu moden minimalis

Tidak sedikit orang yang berusaha mendapatkan gambar rumah minimalis berbahan kayu dengan style moden, digunakan oleh mereka untuk mendapatkan sumber inspirasi ketika hendak merekabentuk rumah kayu tersebut. Semakin banyak jumlah contoh gambar terbaru rumah kayu beredar, maka akan menjadikan semua orang semakin ingin untuk merekabentuk rumah kayu bernilai tinggi, bahkan menjadi semakin mudah. Semakin banyak jumlah inspirasi maka akan semakin mudah. Selain itu para pereka juga akan menambahkan macam-macam model rumah kayu terbaru, dengan begitu opsyen pun akan semakin banyak, anda boleh memilih yang mana yang paling sesuai dengan selera, yang menurut anda paling tepat.

Rumah kayu terbaru

Apabila dirasa anda tak mahu menggunakan khidmat profesional untuk proses membina rumah kayu, anda boleh cuba mengumpulkan beberapa reka bentuk rumah kayu minimalis. Sekarang anda boleh menemuinya dengan cukup mudah dari internet. Kami pun menyediakannya pada artikel kali ini. Selepas itu, anda hanya menggabungkan itu bersama selera dan idea yang anda miliki. Menggunakan kaedah tersebut, entah itu membina rumah minimalis 2 lantai dan 1 tingkat dengan reka bentuk dan bahan dasar kayu, anda tetap boleh mencipta sebuah reka bentuk yang moden dan tidak perlu menyewa jasa pereka.

Anda perlu mengetahui jika dari sisi style rumah kayu minimalis moden dan mudah, anda pun wajib memberi perhatian kepada kualiti kayu yang digunakan, kerana kayu ini merupakan bahan utamanya. Kayu jati merupakan pilihan tepat, walaupun agak mahal, namun kayu jati mempunyai daya tahan kuat serta kualiti lebih tinggi berbanding jenis kayu lain. Sekian artikel tentang reka bentuk rumah kayu sederhana minimalis dan moden, semoga bermanfaat.


Reka bentuk rumah kayu sederhana minimalis dan moden | Risnaku | 5