Bilik tidur kanak-kanak dan tips mengatasinya



Anak anda tentu merupakan harta tak ternilai bagi anda. Oleh kerana itu, anda tentu mahukan yang terbaik untuk anak. Itu termasuk membuatkan dalaman bilik tidur kanak-kanak yang selesa, yang membuat anak menjadi senang dan betah di rumah.

Harap diketahui bahawa konsep yang digunakan untuk mereka bentuk model bilik tidur kanak-kanak, termasuk bilik kanak-kanak kecil, akan berbeza dengan model bilik utama. Konsep minimalis tetap dimanfaatkan dalam mencari idea model bilik kanak-kanak. Memang di zaman moden sekarang ini, konsep minimalis tetap kegemaran.


Keselesaan buah hati harus diperhatikan ketika mereka bentuk bilik tidur untuk kanak-kanak. Salah satu yang cukup mempengaruhi sama ada si anak akan merasa selesa atau tidak adalah hiasan. Kerana memang anak-anak lebih senang melihat hiasan yang sesuai dengan umur mereka. Anak-anak suka melihat hiasan bilik yang penuh gambar dan warna.

Lokasi tidur

Anda boleh memilih lokasi tidur untuk kanak-kanak bayi, baik itu yang model double bed atau model sorong. Bergantung pilihan anda, pilihlah salah satu dari model tersebut. Biasanya yang model double bed akan memudahkan sang anak dalam bermain, mereka pun akan lebih asyik. Teknik tetapan lokasi perabot dalam mereka bentuk bilik kanak-kanak sangatlah penting.


Supaya anak tak mudah bosan ketika berada di bilik mereka, anda boleh bermain dengan warna bilik. Jika anda menggunakan kertas dinding, maka anda boleh menggunakan kertas dinding dengan watak kartun lucu. Sementara itu, jika anda menggunakan cat, maka anda boleh menggunakan warna yang atraktif dan tidak membosankan. Jangan menggunakan warna putih, kerana akan membuat anak anda menjadi cepat bosan.

Elemen-elemen yang terdapat dalam interior bilik tidur kanak-kanak di antaranya adalah meja belajar, katil bayi (jika untuk bilik bayi), tempat mainan, drawer, dan almari pakaian kanak-kanak. Anda harus menyesuaikan panjang elemen tersebut dan menempatkannya dalam bilik. Perhatikan juga luas dari bilik anak anda, jangan sampai bilik kelihatan penuh dan sempit.

Bilik kanak-kanak elementary school

Jika anak sudah mencapai usia elementary school, maka tentu anda harus mengadakan penyesuaian model bilik tidur. Anda perlu menyediakan meja belajar, untuk anak anda gunakan ketika mengerjakan homework. Kerana itu, anak tidak harus mengerjakan homework di ruang makan. Di mana penyediaan meja belajar ini akan meningkatkan prestasi anak anda di sekolah.


Bilik kanak-kanak memang berbeza berbanding bilik orang dewasa. Di mana aktiviti di bilik kanak-kanak itu lebih banyak. Jadi bilik tidak hanya untuk rehat saja, melainkan juga untuk aktiviti bermain dan belajar. Selain itu, umur juga akan menentukan model bilik tidur kanak-kanak. Mungkin jika anak anda sudah semakin dewasa, anda perlu menghiasi semula bilik anak anda tersebut.

Bilik tidur kanak-kanak bayi

Jika anda hendak merekabentuk bilik tidur bayi, maka anda perlu memberi perhatian kepada hiasan bilik. Inspirasi hiasan bilik yang boleh anda gunakan contohnya model motif bunga, Hello Kitty, tema taman bermain, kartun Spongebob, dan pelbagai watak kartun yang lain. Anda boleh mencari rujukan idea melalui majalah dalaman juga.

Pada bila-bila masa yang tepat untuk melakukan hiasan bilik anak?

Anda mungkin bertanya-tanya, bilakah masa yang tepat jika hendak mendekor bilik kanak-kanak. Anda sesungguhnya boleh memulakan mendekor jika telah mengetahui waktu kelahiran sang buah hati. Anda juga perlu mengetahui apakah anak anda itu anak perempuan atau anak lelaki kelak ketika mereka dilahirkan. Itu kerana model dalaman untuk bilik anak perempuan dan bilik kanak-kanak lelaki berbeza.


Bilik tidur kanak-kanak dan tips mengatasinya | Risnaku | 5