Landskap halaman rumah model terkini



Kebun yang indah boleh mengisi landskap dari laman rumah anda. Kebun juga boleh menjadikan rumah nampak lebih Asri. Jadi anda jangan hanya tertumpu pada interior rumah sahaja.


Spesies tanaman dan perabot taman yang tepat akan menjadikan rumah lebih nampak asri. Kebun boleh menjadi sebuah space yang membuat suasana lebih segar. Selain itu jika anda tinggal di bandar besar yang penuh pencemaran, maka kebun akan membawa perubahan yang cukup signifikan.

Menyewa arkitek

Sesungguhnya jika anda kebingungan dalam mereka bentuk landskap rumah, anda boleh menyewa jasa arkitek. Arkitek mempunyai pengalaman tersendiri. Dengan begitu, berbanding orang awam, dalam merekabentuk kebun tentu saja dengan perkhidmatan arkitek hasil yang diperolehi akan lebih baik.

Merekabentuk sebuah taman tidak boleh sembarangan. Itu kerana reka bentuk taman harus boleh mendapatkan suasana yang fresh, santai, dan menyenangkan. Anda harus boleh membuat taman di mana seseorang yang melihatnya akan merasa tentram atau tenang.

Banyak sekali elemen yang sesungguhnya dapat anda manfaatkan. Anda boleh membeli pelbagai peralatan berkebun di kedai-kedai. Jika tidak sempat, anda boleh membelinya melalui internet. Semuanya tidak menjadi masalah.

Kolam kecil - Pond

Salah satu elemen yang boleh anda manfaatkan untuk membuat sebuah taman atau landskap halaman rumah yang bagus adalah kolam kecil. Kolam kecil ini dapat anda isi dengan ikan hiasan. Anak-anak akan senang melihat dan memelihara ikan tersebut. Kebun pun akan menjadi lebih hidup.


Anda boleh membandingkan kebun yang mempunyai kolam ikan kecil dengan yang tidak. Akan terasa sekali perbezaan suasananya. Walaupun memang untuk membuat kolam ikan kecil di kebun tidak terlalu mudah. Diperlukan teknik dan peralatan yang tepat untuk itu.

Jalan setapak

Anda boleh membuat jalan setapak di kebun yang anda bangun. Jalan setapak ini tidak hanya bermanfaat untuk membuat landskap rumah menjadi nampak lebih menawan. Namun ia juga mempunyai fungsi untuk melindungi rumput yang ditanam. Di mana orang yang hendak berjalan di kebun tidak perlu menginjak rumput, namun berjalan di jalan setapak yang sudah dibina. Jalan setapak tersebut boleh dibina dengan menggunakan batu sungai.


Warna-warni tanaman

Kebun juga akan kelihatan cantik dengan pelbagai tanaman yang berwarna-warni. Oleh kerana itu, anda boleh membeli beberapa jenis bibit tanaman. Jangan hanya menggunakan satu jenis tanaman sahaja.

Dengan membeli tanaman lebih dari satu kelainan dan ditanam di kebun anda - kebun pun akan kelihatan lebih berwarna. Biasanya anda boleh menggunakan jenis bunga yang berbeza. Sementara untuk warna rumput sudah pasti berwarna hijau. Oleh kerana itu, anda boleh gabungkan dengan tanaman bunga yang mempunyai warna pink, yellow, dan white.

Space landskap

Jangan lupa untuk memberi perhatian kepada space di mana anda hendak membina kebun tersebut. Jika space yang anda miliki tidak terlalu besar. Maka anda mungkin ingin memutuskan untuk menghilangkan beberapa elemen taman yang memerlukan space terlalu besar.

Contoh elemen kebun tersebut adalah kolam ikan, seperti yang sudah disebutkan sebelumnya. Jangan salah, kolam ikan memerlukan space yang cukup luas. Jika anda mempunyai kebun yang tidak terlalu luas, maka jangan memaksakan membina kolam ikan tersebut - itu kerana jika anda tetap memaksakan membina, boleh jadi anda merasa kalau kebun anda terlalu sempit.

Taman dengan model Jepun sekarang juga cukup digandrungi. Taman seperti ini tidak memerlukan rumput yang terlalu banyak, melainkan batu kerikil.


Landskap halaman rumah model terkini | Risnaku | 5