Dapur kecil sederhana dan minimalis



Dapur tidak perlu bersaiz besar. Kadang-kadang anda perlu membina dapur kecil. Memang itu harus terjadi, jika anda tidak mempunyai ruang yang terlalu luas.

Survey pernah dilakukan mengenai lebih kegemaran mana antara dapur dengan saiz besar dan dapur dengan saiz kecil. Ternyata tidak sedikit masyarakat yang lebih menyukai reka bentuk dapur dengan saiz kecil.


Sesungguhnya ini bukanlah hal yang aneh. Kerana memang sebahagian besar masyarakat masih mempunyai rumah dengan saiz kecil, walaupun masih banyak juga yang tinggal di pangsapuri. Kerana itu mereka lebih sesuai dengan reka bentuk dapur kecil.

Interior dapur kecil

Saiz dapur tidak menjadi masalah. Yang terpenting adalah pengaturannya. Jangan sampai aktiviti memasak terganggu.

Walaupun anda jarang memasak, tetapi usahakan dapur harus menjadi tempat yang selesa. Kerana kadang-kadang anda akan memerlukan ruang tersebut untuk memasak. Di mana dengan memasak sendiri, maka kesihatan lebih terjamin. Keuntungan lain dari memasak sendiri adalah harga yang lebih murah.


Jika anda termasuk seseorang yang mempunyai hobi memasak, sesungguhnya dapur kecil bukanlah satu halangan. Dengan tetapan dalaman dan perabot dapur secara tepat, maka walaupun bersaiz kecil, tetapi dapur tersebut tetap selesa untuk aktiviti memasak.

Kitchen cabinet jaman sekarang sudah multifungsi. Selain itu, modelnya juga menarik. Anda juga boleh menyimpan banyak perkakas dapur dalam kitchen cabinet, di tempat yang sudah disediakan. Di mana ini tentunya akan menambah tahap kerapihan dapur.

Memang dapur kecil merupakan penyelesaian tepat untuk jaman sekarang. Jika anda sudah mempunyai modal lebih, mungkin ke depannya anda boleh mengubah suai dapur kecil tersebut menjadi dapur dengan saiz yang lebih luas. Jika memang diperlukan.

Reka bentuk dapur impian

Siapa yang bilang jika anda tak dapat mempunyai dapur impian jika anda hanya boleh membuat dapur kecil? Sesungguhnya dapur kecil juga boleh menjadi sebuah dapur impian. Yang terpenting adalah anda mampu membuat reka bentuk dalaman dari dapur yang kelihatan cantik.

Pelbagai konsep berkaitan model dapur kecil boleh anda dapati. Memang sudah cukup banyak orang yang share mengenai konsep mereka kepada awam. Anda tidak perlu menirunya mentah-mentah, melainkan anda boleh menggunakannya sebagai sumber inspirasi.

Kaedah membuat dapur atraktif dengan space terhad

Pemilihan kitchen set

Anda sebaiknya lebih jeli dalam memilih kitchen set. Pilihlah kitchen set yang saiznya tidak terlalu besar, dan juga yang modelnya kelihatan rapi. Anda boleh memilih kitchen set dari pengeluar yang berbeza.

Berbeza pengilang, biasanya model kitchen set yang dihasilkan pun juga berbeza. Oleh kerana itu, anda akan mendapat pilihan yang lebih banyak. Sekarang cukup banyak pengeluar ternama yang menghasilkan kitchen set yang sesuai untuk digunakan pada dapur kecil.


Ketika memilih kitchen set, ada satu perkara yang harus anda perhatikan. Anda sebaiknya memilih kitchen set yang akan menjimatkan ruang di dapur. Pilih kitchen set yang boleh digunakan untuk tempat pelbagai peralatan memasak.

Ya, jika anda menyimpan peralatan memasak di luar, maksudnya di luar kitchen set - dapur anda akan kelihatan berantakan. Terlihat berantakan kerana banyaknya perabot yang diletakkan sembarangan.

Bahagian tengah dapur

Dapur kecil anda tentu mempunyai bahagian tengah. Anda sebaiknya jangan mengosongkan bahagian tengah dari ruang dapur kecil. Anda boleh memasang kitchen island pada bahagian tersebut. Kitchen island boleh anda manfaatkan sebagai tempat menyimpan alat-alat memasak.


Dapur kecil sederhana dan minimalis | Risnaku | 5